الینا الینا ، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

◕‿◕الینا خوشگل مامان و بابا ◕‿◕

دندان در آوردن

1390/10/19 1:11
نویسنده : مامان الینا
270 بازدید
اشتراک گذاری
نام بيماري : دندان در آوردن Teething
علائم : نشانه‌ها: - زياد شدن بزاق و ريزش آب از دهان تمايل كودك به گاز گرفتن اشياء سفت تحريك‌پذيري و بهانه‌گيري زياد - بي‌خوابي

قرمز و متورم شدن منطقه رشد دندان
اولين سري دندانهاي كودك در سن 6 يا 7 ماهگي از لثه سربر مي‌آورند و تا 18 ماهگي تقريباً كامل ميشوند. كودك هنگام دندان درآوردن،‌بيشتر از معمول بزاق توليد مي‌كند و ريزش آب دهان او بيشتر ميشود. انگشتان و هر چيزي را كه بدستش برسد به دمان مي‌برد و آنرا گاز مي‌گيرد. ممكن است بهانه‌گير و تحريك پذير شود، به دشواري بخوابد، گريه كندو بيشتر از سابق اذيت كند. اكثر اين نشانه‌ها مربوط به شروع دندان درآوردن است. اما علائم برونشيت، جوش ادرار (كهنه بچه) استفراغ، اسهال يا اشتها را نبايد مربوط به دندان درآوردن دانست زيرا اين علائم از بيماري حكايت مي‌كنند و ربطي به ظاهر شدن دندانها ندارند.



آيا خطرناك است؟
دندان درآوردن و نشانه‌هاي همراه آن به هیچ وجه خطرناك نيستند.


ابتدا چكار بايد بكنيد؟
اگر دليل تحريك‌پذيري كودك را نمي‌دانيد و از كودك هيچ نشانه ديگري از بيماري ديده نميشود لثه هاي او را لمس كنيد. اگر دندان در حال ظاهر شدن باشد شما اطراف لثه را به شكل يك برآمدگي سخت و محكم احساس مي‌كنيد ومنطقه لثه، متورم و قرمز است.


آيا مشورت با دكتر لازم است؟
نيازي به مراجعه به دكتر نيست مگر اينكه نشانه‌هاي ناراحتي كودك مربوط به دندان درآوردن نباشد و شما را نگران كند.


دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟
دكتر راههاي برخورد با كودكي كه دندان
درمي‌آورد را به شما خواهد گفت و احتمالاً يك داروي ضد درد ملايم را براي استفاده در مواقعي كه كودك درد مي‌كشد تجويز خواهد كرد.


شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟
كودك خود همواره پرستاري كنيد. بچه‌اي كه دندان درمي‌آورد دوست دارد در آغوش و يا كنار مادرش باشد و احساس راحتي كند و لزومي ندارد در قطع شيردادن به وي عجله كنيد زيرا كودكاني كه دندان دارند بخوبي ميتوانند از پستان شير بخورند و سبب ناراحتي مادر نيز نشوند.
اجازه ندهيد كودك، اشياء يا خوردنيهاي سرد و يخ زده به دندان خود بزند زيرا ممكن است آن ناحيه را دچار يخ زدگي كند. خوردنيهايي كه بافت سفت دارند مانند هويج و سيب باو بدهيد تا با جويدن آن احساس راحتي كند. هيچگاه كودك را با هر نوع غذايي تنها نگذاريد چون هميشه خطر خفگي (ورود مواد غذايي به راههاي هوائي و انسداد آنها) وجود دارد.
از داروهاي ضددرد چون آسپرين يا استامينوفن استفاده نكنيد. استفاده از اين داروهاي ضد درد در زمان دندان در آوردن خيلي شايع است اما شما بدون توصيه دكتر اقدام به چنين كاري نكنيد.
لثه متورم كودك را با انگشت خود بماليد. از بكاربردن پمادهاي بي‌حس كننده براي كودك پرهيز كنيد. زيرا اين پمادها تأثير موقت دارند و بعد از مدتي در كودك ايجاد حساسيت مي‌كنند.
 
اگر كودك از خوردن غذا خودداري مي‌كند، او را تشويق به خوردن غذاهاي خنك و نرمي مانند ماست، بستني يا ژله بنمائيد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)